یزدفردا:دکتر نعیم بدیعی استاد بازنشستۀ گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علّامۀ طباطبایی که در دوران کاری خود حدود 18 سال مدیریت همین گروه را بر عهده داشت، به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از بیش از 30 سال خدمات علمی دکتر مهدی محسنیان راد در تعمیق دانش ارتباطات که با حضور پرشور اساتید و دانشجویان در تاریخ 25 اردیبهشت سالجاری برگزار شد، پیام تبریک صادر کرد. وی در پیامی که اخیراً در اختیار دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک قرار داده است از  دکتر مهدی محسنیان‏راد به عنوان استاد و پژوهشگر بومی ارتباطات نام برده است. این پیام از آن جهت که به تشریح تاریخچه شکل گیری و فعالیت گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز می پردازد حایز اهمیت است. ضمن انتشار این پیام، عکسی از اساتید علوم ارتباطات برای نخستین بار منتشر می شود.
     اواخر تابستان 1359، چند روز بعد از بازگشت به ایران پس از اتمام تحصیلات دکتری، با دکتر مهدی محسنیان‏راد در "دانشکدۀ علوم ارتباطات اجتماعی" آشنا شدم. فعالیتهای آموزشی دانشکده بخاطر انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود، امّا "مرکز تحقیقات ارتباطات اجتماعی" دانشکده که ایشان مدیریت آن را بعهده داشتند، گاهنامه‏ای زیراکسی به همین نام منتشر می‏کرد.
      در شهریور 1362، هنگام بازگشایی دانشگاهها و کمی پس از ادغام دانشکده‏ها و مؤسسات آموزش عالی تهران، دانشکدۀ علوم ارتباطات اجتماعی به "دانشکدۀ علوم اجتماعی" تغییر هویّت داده شد و با گرایش "ارتباطات اجتماعی" در رشتۀ علوم اجتماعی فعالیتهای آموزشی خود را آغاز کرد. در همان ماه، به مدیریت گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی انتخاب شدم. در آن زمان، تعداد اعضای هیئت علمی رسمی گروه یا دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی سابق به هفت نفر محدود شده بود. بسیاری همکاری خود را با دانشکده متوقف کرده و یا از کشور خارج شده بودند. آقایان دکتر کاظم معتمد نژاد، دکتر اصغر احمد‏بیگی، دکتر اسدالله معتمد‏نژاد، محمود یحیایی، هوشنگ عباس‏زاده، حسن سعیدی و اینجانب اعضای رسمی گروه بودند. در همان زمان شادروان مهندس پرویز دیبایی و خانم نسرین عامری از "دانشگاه آزاد ایران" سابق به دانشکدۀ جدید و گروه منتقل شدند. برای تدریس دروس تخصصی که حالا محدود به 38 واحد درسی شده بود، شورای گروه از شادروان دکتر حمید نطقی، شادروان استاد حسین عماد افشار و آقای دکتر مهدی محسنیان راد، همکاران سابق دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، برای تدریس دعوت کرد. دو سال بعد استاد حسین قندی و آقای دکتر مهدی فرقانی نیز همکاری خود را برای تدریس دروس تخصصی با دانشکده آغاز کردند.  
     نداشتن الزام به حضور دائم در دانشکده، کنجکاوی و علاقه دکتر محسنیان راد در یافتن پاسخهای بومی به سؤالات مطرح در زمینه‏های ارتباطات، تسلط و توانایی ایشان در بکارگیری تکنیک‎ها و روش‏های تحقیق، این فرصت را برای دکتر‏ محسنیان‏راد فراهم کرد که علاوه بر تدریس دروس تخصصی، به نگارش و پژوهش بپردازند. ادامه تحصیل ایشان در رشته دکتری جامعه شناسی و استفاده از مباحث نظری این رشته و پیوند آن با مباحث ارتباطات، زمینه های تازه‏ای را برای مطالعات و تحقیقات ایشان گشود.
بسیاری از مقاله‏ها، پژوهشها و کتابهای دکتر محسنیان راد بر مبنای پژوهشهای بومی است. پژوهشهایی که برای انجام آن بسیاری از دانشجویان دانشکده را برای همکاری دعوت می‏کردند. استفاده از یافته‏های این مطالعات و پژوهشهای بومی، جذابیت خاصی برای دانشجویان در کلاسهای درس داشت و باعث علاقمندی بیشتر آنان به رشتۀ ارتباطات می‏شد. این موضوع با راه‏ا‏ندازی دوره‏های کارشناسی "رشتۀ علوم ارتباطات" با دو گرایش روزنامه‏نگاری و روابط عمومی و کارشناسی ارشد رشته "علوم ارتباطات اجتماعی" در سال 1369 و دکترای رشته "علوم ارتباطات" در سال 1375 و همکاری بی‏دریغ ایشان برای تدریس دروس تخصصی این رشته‏ها، جلوۀ دیگری یافت. دکتر محسنیان‏راد راهنمایی و مشاوره بسیاری از پایان نامه‏های دوره کارشناسی ارشد و رساله‏های دکتری را بعهده داشته‏اند و در این زمینه گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاۀ علّامه طباطبایی مدیون کمک‏های بی دریغ ایشان است.
      جای بسی خوشوقتی است که اکنون دوستداران ارتباطات و روابط عمومی طی مراسمی از خدمات سی و چند ساله این استاد عالیقدر تجلیل و قدردانی می‏کنند. چند سطری که اینجانب در خصوص آشنانی و همکاریهای استاد دکتر محسنیان‏راد نوشتم به هیچ عنوان بیانگر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ایشان در شناخت مسایل و موضوعات ارتباطی نیست، کارنامه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ایشان بسیار گسترده تر از این است. من نیز به سهم خود ضمن قدردانی از خدمات و کوششهای ایشان برای ارتقای دانش ارتباطات در کشور، به ایشان تبریک و تهنیت می‏گویم و آرزومند سلامتی، تندرستی و موفقیتهای بیشتر برای ایشان هستم.
نعیم بدیعی
استاد بازنشستۀ گروه ارتباطات اجتماعی
دانشگاه علّامۀ طباطبایی
 
 
شرح عکس: عکسی از اساتید علوم ارتباطات که برای نخستین بار منتشر می شود

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3682.jpeg
ایستاده از راست به چپ خانم دکتر بروجردي، دکتر ابراهيم آبادي، خانم دکتر علي آبادي، دکتر نمکدوست، استاد يحيايي - استاد عباس زاده، دکتر فرقاني، دکتر مير عابديني، دکتر پاکدهي، دکتر مهديزاده.
نشسته از راست: دکتر محسنیان راد، پروفسور معتمدنژاد، دکتر بدیعی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا